22.08. – Uwertury i makarony

Home »  22.08. – Uwertury i makarony

22.08., 18:00 – Uwertury i makarony
Sala Koncertowa CKK Jordanki / Bilety: 25 zł
(KUP BILETY)

Wystąpią:
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Adam Banaszak – dyrygent
Wojciech Pławner – asystent dyrygenta

W programie:
F. von Suppe – Uwertura do opery Lekka kawaleria
G. Rossini – Uwertura do opery Semiramida
G. Rossini – Uwertura do opery Kopciuszek
G. Rossini – Uwertura do opery Sroka złodziejka
G. Rossini – Uwertura do opery Cyrulik sewilski
G. Verdi – Wstęp do III aktu opery Traviata
G. Verdi – Uwertura do opery Nabucco

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

Natchnienie bywa dzieckiem przymusu, jak w przypadku Gioacchina Rossiniego, który nadzwyczaj często tworzył pod presją czasu, co potwierdził słowami: „Nic lepiej nie przygotuje gruntu pod inspirację jak przymus, wynikający bądź z obecności kopisty, czekającego na twój utwór, bądź poganiającego cię impresaria, wyrywającego sobie włosy z głowy. W moich czasach  wszyscy włoscy impresariowie łysieli około trzydziestki (…). Uwerturę do Sroki złodziejki napisałem w dniu premiery, i to już w teatrze, gdzie pod nadzorem czterech maszynistów uwięził mnie dyrektor”. Sukces koncertowy uwertury do Sroki złodziejki powtórzy dopiero uwertura do Semiramidy. Rossini lubił się pojedynkować z czasem. Umowę na Cyrulika sewilskiego podpisał z Teatro Argentina 26 grudnia 1815 roku, zobowiązując się dostarczyć partyturę już… w połowie stycznia następnego roku. Toteż nic dziwnego, że uwertura pochodzi z wcześniejszej opery Rossiniego: Elżbieta, królowa Anglii…Cóż, potrzeba matką „wynalazku”.

Giuseppe Verdi również lubił pisać spiesznie, co wyznał słowami: „Aby pisać dobrze, trzeba móc pisać szybko, jakby od jednego tchnienia, zostawiając sobie na potem dostosowanie, przyozdabianie, wyczyszczenie szkicu całości. W przeciwnym razie komponowanie opery z przerwami grozi upodobnieniem jej do mozaiki pozbawionej stylu i charakteru”. Do muzycznych patchworków z pewnością nie zaliczają się Nabucco i Traviata. Obie opery są mistrzowskie, a ich uwertury stanowią smakowitą zapowiedź uczty stworzonej z ducha teatru. Zdecydowanie lżejszy charakter posiada uwertura do operetki Lekka kawaleria austriackiego kompozytora Franza von Suppégo.

dr Aneta Derkowska

W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA 
UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 
oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze 
wraz z wejściówką w dniu koncertu.