24.07. – Cztery Pory Roku

Home »  24.07. – Cztery Pory Roku

24.07., 19:00 – Tanecznym krokiem przez cztery pory roku
Sala koncertowa CKK Jordanki / Bilety: 25 zł (KUP BILET)

Wystąpią:
Monika Skruszewicz – skrzypce
Rafał Kleszcz – klarnet
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Wojciech Pławner – dyrygent

Małgorzata Lisecka – prowadzenie

W programie:
A. Vivaldi – Cztery Pory Roku
W. A. Mozart – Koncert na klarnet i orkiestrę A-dur KV 622
Wojciech Kilar – Walc z filmu Ziemia obiecana
Wojciech Kilar – Walc z filmu Trędowata

W historii muzyki zdarzają się dzieła idiomatyczne – utwory emblematy, do których zaliczają się Cztery pory roku Antonia Vivaldiego – cykl koncertów programowych o charakterze ilustracyjnym.  W  XVII i XVIII wieku bardzo popularne było malarstwo dźwiękowe – imitazione della natura. Idea muzyki wyrażającej jakiś pozamuzyczny sens znana była już w średniowieczu, kiedy to za pomocą dźwięków opowiadano różne historie i odmalowywano zjawiska przyrody. Cztery pory roku realizują ten charakterystyczny dla epoki baroku nurt estetyczny w nieoczywisty sposób. Vivaldi odmalowuje w swoich koncertach pejzaże przyrody na dwóch poziomach. W ramach poszczególnych części kompozytor kształtuje pewien nastrój i to zadanie powierza całemu zespołowi, natomiast ilustrację konkretnych, rozgrywających się wydarzeń odnajdujemy w dźwiękach partii solowych.  Program każdego koncertu został sformułowany w sonetto dimonstrativo, którego poszczególne wersy są wpisane w odpowiednich miejscach partytury. Przypuszcza się, że autorem sonetu jest Vivaldi.

Swój Koncert klarnetowy A-dur KV 622 Wolfgang Amadeusz Mozart ukończył kilka tygodni przed śmiercią w 1791 roku, tworząc dzieło całkowicie indywidualne, osobne i niezależne od trendów epoki. Utwór powstał z myślą o przyjacielu kompozytora, wybitnym klarneciście, którym był Anton Stadler. Wcześniejsze koncerty Mozarta cechuje wirtuozeria, tymczasem omawiany koncert pozostaje wolny od wszelkiej popisowości. Jego istotę stanowi dialog solisty i orkiestry, który nie ma na celu olśnienia słuchacza.  Oczarowanie zostaje osiągnięte przy użyciu zupełnie innych środków.

Firmowym znakiem Wojciecha Kilara jest muzyka filmowa. Współpraca kompozytora z najwybitniejszymi reżyserami polskiego i światowego kina zaowocowała muzyką do ponad stu filmów. Na liście jego największych przebojów  szczególne miejsce zajmują niezapomniane walce z Ziemi obiecanej Andrzeja Wajdy i z Trędowatej w reżyserii Jerzego Hoffmana. Podczas ekranizacji powieści polskiego noblisty ‒ Władysława Reymonta drogi zawodowe Wajdy  i Kilara skrzyżowały się po raz pierwszy i odtąd przecinać się będą regularnie m.in. podczas realizacji takich obrazów jak Kronika wypadków miłosnych i Pan Tadeusz. Piękny, pełen frenetycznej energii walc z Ziemi obiecanej jest nie tylko muzycznym symbolem szczęśliwej miłości lecz gdy pojawia się zamaskowany, w karykaturalnej instrumentacji z cymbałami i werblem, zwiastuje, jak u Berlioza, miłosne niespełnienie. Historia nieszczęśliwej miłości magnata i zubożałej szlachcianki jest tematem melodramatu Trędowata Heleny Mniszkówny w ekranizacji Hoffmana. I tym razem słynny walc, rozbrzmiewający w finale w przetworzonej postaci, ma w sobie coś dziwnie niepokojącego.

dr Aneta Derkowska – muzykolog

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

 

W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI 
DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19
 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze 
wraz z biletem w dniu koncertu.