5.09. – Podróż przez świat opery

Home »  5.09. – Podróż przez świat opery

05.09, 18:00 – Finał festiwalu –  Podróż przez świat opery
Sala Koncertowa CKK Jordanki / Bilety:  30 zł (KUP BILET)

Wystąpią:
Anna Lichorowicz – sopran
Jacek Jaskuła – baryton
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent

Jerzy Snakowski – prowadzenie

W programie:
W. A. Mozart – Uwertura do opery Wesele Figara
W. A. Mozart – Aria Don Giovaniego Fin ch’han dal vino z opery Don Giovanni
G Puccini – Aria Lauretty O mio Babbino caro z opery Gianni Schicchi
G. Rossini – Aria Figara Largo al factotum z opery Cyrulik Sewilski
G. Verdi – Uwertura do opery Moc przeznaczenia
G. Verdi – Aria Violetty É strano Sempre libera opery La Traviatta
G. Verdi – Duet Violetty i Germonta z opery La Traviatta
M. Glinka – Uwertura do opery Rusłan i Ludmiła
G. Dvorak – Aria Rusałki Pieśń do księżyca z opery Rusałka
B. Dvarionas – Marzenie
G. Puccini – Aria Musetty Quando m‘en vo‘ soletta z opery La Boheme
P. Mascagni – Intermezzo do opery Rycerskość wieśniacza
G. Bizet – Aria Eskamilia z opery Carmen
G. Bizet – Uwertura do opery Carmen

Historię opery postrzegać można z perspektywy konfliktu pomiędzy słowem a muzyką. Genetycznie opera skazana na wirtuozerię powinna być również dramatem, teatrem, a ten żywi się innymi prawidłami niż muzyka. Dramaturgia muzyczna często nie idzie w parze z dramaturgią teatralną, a popisy wokalne narzucone przez styl bel canto zaprzepaszczają zrozumiałość słowa, czyniąc fabułę niezrozumiałą lub/i trywialną. Lecz historię opery współtworzyło dwóch geniuszy, sprzęgających w cudowną jedność  muzykę i słowo, łączących zmysł muzyczny i teatralny. Pierwszym z nich był Wolfgang Amadeusz Mozart. Jego Wesele Figara to arcydzieło. Trudno znaleźć w operowym teatrze komediowym drugie takie arcydzieło o dynamicznej, klarownie zarysowanej akcji i energetycznej muzyce. Wesele Figara stanowi prawdziwą „galerię postaci” jednak nie tych skrojonych na tradycyjną modłę opery buffa. Te postacie to „ludzie z krwi i kości” ze swoimi wadami, przywarami, zwykli, prości, autentyczni.  Sławomir Pietras pisał: „Już pierwsze takty uwertury do tej popularnej opery Mozarta jasno mówią, że czeka nas przednia zabawa. Później, przez cztery akty, muzyka pulsuje niczym najlepszy francuski szampan, a komediowe sytuacje zmieniają się jak w kalejdoskopie”.

dr Aneta Derkowska

W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA
 UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS  W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz
 wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze 
wraz z biletem w dniu koncertu.