Festiwal 2023 | Festiwal TOS

Wersja kontrastowa

Zmiana rozmiaru tekstu

Baner - nagłówek

Bilety
Kasa czynna jest w piątki w godzinach 13:00-19:00 oraz na godzinę przed każdym koncertem w miejscu, w którym będzie się on odbywał. Zachęcamy do zakupu biletów online.
grafika Mikołaja Kopernika oraz tytuł festiwalu: 28 Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura Toruń, Kujawsko-pomorskie 2024

Główna zawartość

22.06.2023 (czwartek), 20:30 – Kosmiczne harmonie

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

02.07.2023 (niedziela), 17:00 – The Best Of Karl Jenkins

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

09.07.2023 (niedziela), 17:00 – Studium geniuszu - Chopin & The Beatles

Fot. Katarzyna Krzyżanowska

Galeria: LINK

 

15.07.2023 (sobota), 18:00 – Tango Polaco - wieczór polsko - argentyński

Fot. Katarzyna Krzyżanowska

Galeria: LINK

 

22.07.2023 (sobota), 18:00 – Kameralnie - opera / operetka / musical vol. 1

Fotografie: Katarzyna Krzyżanowska

Galeria: LINK

 

23.07.2023 (niedziela), 17:00 – Wieczorne kontrasty - barok, klasyka, impresjonizm

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

28.07.2023 (piątek), 19:00 – Wieczór azjatycki

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

30.07.2023 (niedziela), 17:00 – Kameralnie - opera / operetka / musical vol. 2

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

01.08.2023 (wtorek), 19:00 - Wieczór polski – Ostatnie lata Chopina

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

04.08.2023 (piątek), 19:00 - Słowiański kunszt i azjatycka precyzja

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

05.08.2023 (sobota), 18:00 - Wieczór koreański - głosy wybitnych

Fot. Katarzyna Krzyżanowska

Galeria: LINK

 

12.08.2023 (sobota), 18:00 - Muzyka i kino

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

13.08.2023 (niedziela) - Kopernik - Gramy Vabank!

Fot. Katarzyna Krzyżanowska

Galeria: LINK

 

19.08.2023 (sobota), 18:00 - Medytacje Impresjonistyczne

Fot. Katarzyna Olszewska

Galeria: LINK

 

20.08.2023 (niedziela), 17:00 - Europejskie zbliżenia - klasyka i saksofony

Fot. Karolina Kodrzycka

Galeria: LINK

 

25.08.2023 (piątek), 19:00 - Z podziemi do gwiazd Hollywood

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

03.09.2023 (niedziela) - Waldemar Malicki Show - wieczór niespodzianek

Fot. Łukasz Ułanowski

Galeria: LINK

 

Archiwum - Program festiwalu - 2023 r.

KOSMICZNE HARMONIE

Ruiny Zamku Krzyżackiego

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent
Przemysław Draheim - prowadzenie

W programie:

R. Strauss - Tako rzecze Zarathustra op. 30, cz. I Wschód słońca
G. Holst, arr. P. Pietruszewski - Planety op. 32
A. Wesołowski - Taniec sfer niebieskich - utwór z okazji 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika

 

OPIS PROGRAMU

Kolejna edycja festiwalu to niepowtarzalna okazja umożliwiająca zapoznanie się z najwybitniejszymi dziełami muzycznymi wszechczasów w otoczeniu zachwycającej architektury Torunia. Tak szczególne wydarzenie naturalnie powinny zainaugurować utwory, które wprowadzą słuchaczy w bogaty świat dźwięków zdolnych ożywić zabytkowe przestrzenie miasta. W tym roku festiwal zainaugurują utwory blisko związane z tematyką kosmiczną, w których gronie znajdą się - utwór zachwycający hollywoodzkim splendorem, 7-częściowe dzieło sztuki w oryginale napisane na wielką orkiestrę oraz interesująca kompozycja współczesnego kompozytora poświęcona pamięci słynnego toruńskiego astronoma – Mikołaja Kopernika.

Wieczór nie bez powodu rozpocznie I część słynnego poematu symfonicznego Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa pt. Wschód słońca. Jest to zdecydowanie najbardziej znany fragment utworu, który swoją szczególną rozpoznawalność zawdzięcza wykorzystaniu go w kultowej produkcji filmowej Stanleya Kubricka pt. 2001: Odyseja kosmiczna. Strauss opiera swoje muzyczne dzieło na pamiętnym poemacie filozoficznym Friedricha Nietschego, który zainspirował kompozytora do podjęcia się ambitnego zadania przełożenia postulatów niemieckiego myśliciela na muzyczne tworzywo. Wschód słońca wyróżnia się niezwykle podniosłym nastrojem uzyskanym dzięki wyrazistej fanfarze z kotłami, która stopniowo rośnie, aż do przejścia w monumentalny akord. Jest to dzieło godne umieszczenia na samym początku repertuaru, gdyż wprowadza słuchaczy w fascynujący i pełny niewypowiedzianej potęgi nastrój eksploracji tajemnicy, tkwiącej nie tylko w dziwach Wszechświata, ale również w istocie każdego dźwięku.

Następnym utworem, który wysłuchają Państwo nadchodzącego wieczoru, są Planety Gustava Theodore’a Holsta w aranżacji Pawła Pietruszewskiego. Dzieło składa się z 7 części, noszących tytuły 7 planet Układu Słonecznego w znaczeniu astrologicznym. Każda część kompozycji stanowi jedyny w swoim rodzaju utwór cechujący się odmienną względem innych fragmentów tematyką i motywami brzmieniowymi. O wyjątkowości nastroju każdej części świadczą również podtytuły, np. Mars, zwiastun wojny, Wenus, zwiastun pokoju, czy Merkury, skrzydlaty posłaniec. Należy również mieć na uwadze, że utwór Holsta zgłębia nie tyle nieskończoność kosmosu, ile raczej bada astrologiczny wpływ planet na ludzkie wnętrze. Bogactwo dźwięków, imponująca melodyka i różnorodność poszczególnych części sprawiają, że dzieło Holsta do dziś rozpala wyobraźnię melomanów. Towarzysząca wykonaniu dzieła narracja z pewnością dodatkowo uświetni jego odbiór. 

Inaugurację podsumuje Taniec sfer niebieskich – utwór z okazji 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika autorstwa Adama Wesołowskiego. Dzieło stanowi wielkie kompendium życia i twórczości toruńskiego astronoma, wyjątkowe dzięki zastosowaniu dokładnej, zaskakującej odbiorcę symboliki. Ważny motyw dzieła, wokół którego obraca się wiele poszczególnych symboli, stanowi przełomowa rozprawa Mikołaja Kopernika z 1543 roku pt. O obrotach sfer niebieskich. To właśnie m.in. na tej symbolicznej liczbie Wesołowski opiera kompozycję swojego utworu, szczegółowo eksplorującą biografię Kopernika. Dzieło Wesołowskiego to dokładnie 15 minut i 43 sekundy wspaniałej muzycznej podróży połączonej z refleksją nad sylwetką astronoma, która zyskuje szczególny wyraz dzięki utrzymaniu doskonałej równowagi pomiędzy chłodną potęgą liczb a emocjonalnym przekazem. Ten szczególny zabieg umożliwia czerpanie pełniejszej satysfakcji z każdego dźwięku. 


The best of Karl Jenkins - Symphonic Adiemus

Sala Koncertowa CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Chór Astrolabium (przygotowanie chóru - Kinga Litowska)
Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego (przygotowanie chóru - Irina Bogdanovich) 
Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent

W programie:

K. Jenkins – Symphonic Adiemus

 

OPIS PROGRAMU

To będzie niezapomniany wieczór dla wielbicieli muzycznych eksperymentów! Motywem przewodnim koncertu stanie się niecodzienny, lecz doskonale znany wielu melomanom projekt, Adiemus, którego głównym inicjatorem jest K. Jenkins – słynny, kultowy w wielu kręgach walijski kompozytor. Ten unikatowy pomysł narodził się w 1995 roku i od samego początku wyraźnie nawiązywał do nurtu new ageAdiemus wyrósł z ambitnej próby połączenia muzyki etnicznej, ze szczególnym naciskiem na sekcje perkusyjne, z długoletnią tradycją europejskiej muzyki poważnej. Projekt charakteryzują liczne, innowacyjne rozwiązania, m.in. chór śpiewający słowa w nieznanym, wymyślonym przez kompozytora języku. Owocem wielkiej popularności przedsięwzięcia stała się orkiestracja najwybitniejszych utworów i wprowadzenie mieszanych głosów chóralnych, co umożliwiło uczynienie ze śmiałego projektu wielkiego artystycznego widowiska gromadzącego ogromną publiczność na scenach całego świata. 


Studium geniuszu – Chopin & The Beatles

Sala Kameralna CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Wojciech Waleczek - fortepian
Aneta Derkowska - prowadzenie

W programie:

Fryderyk Chopin: 
Wariacje brillante op. 12 
Romance I Koncertu fortepianowego e-moll op. 11 (arr. Wojciech Waleczek), 
Trzy walce op. 34 
Wiosna 
Pierścień i Hulanka (transkrypcja – F. Liszt)
Największe hity The Beatles w aranżacji Kamila Pawłowskiego na fortepian:  Hey Jude, Yesterday, She loves you, Imagine, Obladi, Oblada, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Something, Penny Lane, Eleanor Rigby, Strawberry Fields Forever, Don`t let me down.

 

OPIS KONCERTU

Chopin meets The Beatles to szczególny koncert stanowiący potwierdzenie tezy, że geniusz niejedno ma imię, a zderzenie się ze sobą dwóch pasjonujących, choć niezwykle odmiennych światów, może stać się początkiem nowej, inspirującej podróży w głąb osobistych gustów muzycznych. Wierzymy, że za sprawą Wojciecha Waleczka, utalentowanego pianisty, odkryją Państwo, jak zróżnicowanym tworzywem może być muzyka, i jak kreatywność artysty potrafi stworzyć dzieła, których sława jest w stanie przeżyć ich twórcę. Serdecznie zapraszamy na wieczorny koncert z muzyką Fryderyka Chopina i zespołu The Beatles! 

Wydarzenie składa się z dwóch części. Podczas pierwszej z nich zostaną wykonane zróżnicowane utwory wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. Na pewno wysłuchamy słynnych Chopinowskich Wariacji brillante: zręcznych formalnie utworów stanowiących popis wirtuozerskich umiejętności artysty. Pojawi się również Romance z I Koncertu fortepianowego e-moll op. 11 ze swoją płynną melodyką, który doskonale łączy w sobie błyskotliwość gry i romantyczny pierwiastek, tak charakterystyczne cechy niepowtarzalnego stylu kompozytora. W programie pojawią się również Trzy walce – z pewnością słuchacze zachwycą się kreatywnością Chopina, który każdemu ze swoich walców nadał bardzo indywidualny ryt. Nie zabraknie również słynnych pieśni kompozytora skomponowanych do słów utworów poetów polskiego romantyzmu, ze szczególnym naciskiem na twórczość Stefana Witwickiego. Melomani z pewnością docenią takie dzieła jak Wiosna, Hulanka i Pierścień.

Druga część koncertu koncentruje się na muzyce rozrywkowej i składa się z wielkich przebojów zespołu The Beatles – najsłynniejszego brytyjskiego zespołu rockowego wszechczasów w aranżacji Kamila Pawłowskiego na fortepian. W repertuarze przewidziane są kultowe utwory muzyków, takie jak: Hey Jude, Yesterday, She loves you, czy Imagine. Jest to prawdziwy hołd złożony legendarnej grupie muzycznej, która doprowadziła do zrewolucjonizowania muzyki popularnej i podniesienia jej do rangi prawdziwego dzieła sztuki. Jednocześnie Beatlesi cenili sobie eksperyment, sprawnie łącząc rockowe wykonanie z elementami muzyki klasycznej, country, popu czy folku. Eksperymentatorskie nastawienie, innowacyjność brzmienia i bogata muzyczna wyobraźnia twórców sprawiają, że utwory te do dziś cieszą się niesłabnącą popularnością ogromnej rzeszy fanów. 


Tango Polaco – wieczór polsko-argentyński

Amfiteatr Teatru Baj Pomorski

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Magdalena Lechowska – śpiew
Mikołaj Kostka – skrzypce
Wiesław Ochwat – akordeon

W programie m.in.:

Chryzantemy Złociste, Upić się warto, To ostatnia niedziela, La Cumparsita.

 

OPIS KONCERTU

Letni koncert Tango Polaco to doskonały moment do refleksji nad nierozerwalnymi związkami pomiędzy tradycją a innowacją, pomiędzy muzycznymi korzeniami a aranżacjami. Zespół Tango Polaco umiejętnie łączy w swojej twórczości hołd złożony fascynującej historii polskiego tanga przedwojennego z ambitną próbą powrotu do korzeni tego gatunku, który narodził się w Argentynie i Urugwaju, w cieszących się wątpliwą sławą lokalach w Monte Video i Buenos Aires. Grupa muzyczna tego wieczoru przypomni publiczności o wielkich przebojach polskiego tanga, aranżując je w stylistyce południowoamerykańskiej: wszystkie utwory zostaną wykonane w rodzimym języku gatunku, po hiszpańsku, a twórcze wykorzystanie elementów jazzu, muzyki elektronicznej i bardziej tradycyjnego brzmienia umożliwi melomanom odświeżony odbiór dzieł. Wokalistka zespołu, Magdalena Lechowska, będąca główną inicjatorką powstania zespołu, w muzyce pozwala dojść do głosu swojej podwójnej tożsamości: urodzona w Polsce, lecz wychowana w Ameryce Południowej artystka spróbuje zbliżyć do siebie dwie ojczyzny, co umożliwi uczestnikom wydarzenia dotarcie do samej istoty brzmienia tanga. 

Historia polskiego tanga przedwojennego to fascynująca opowieść o dynamizmie przenikania się kultur, który zmienia pozornie prostą, doskonale zorganizowaną rzeczywistość w wielobarwny, muzyczny kolaż. To również świadectwo wielkiego południowoamerykańskiego potencjału kulturowego zdolnego wywierać wpływ na cały świat. Rosnąca popularność przedwojennego tanga argentyńskiego w Polsce wzbudzała żywe zainteresowanie ówczesnych mediów. „Szalejący, rozbawiony, a uciekający przed widmem nudy świat tym razem do pampasów amerykańskich sięgnął po natchnienie, znad brzegów La Platy zapożyczył takt nowego tańca i w jego upajającym wirze pogrążył chciwe nieznanych dreszczów tłumy” – relacjonował w 1914 roku Tygodnik Ilustrowany. Ogromną rolę we wkroczeniu tanga na polski rynek muzyczny odegrał rozwój płyt gramofonowych, artykułów prasowych i filmu. Wielkie znaczenie miała również działalność entuzjastów gatunku, do których z pewnością należy zaliczyć taką postać jak Edward Józef Kuryłło. To właśnie on wprowadził tango na deski warszawskiego Teatru Nowości, co umożliwiło zapoznanie się z nim polskiej publice. Prawdziwym przełomem w historii rozwoju tanga w Polsce okazała się kompozycja Zygmunta Wiehlera „Nie dziś to jutro” stworzona dla artystki kabaretu Qui pro Quo – Hanki Ordonówny. Po wielkim sukcesie utworu szybko powstało wiele innych ciekawych dzieł m.in. „Wanda” ze słowami Andrzeja Własta i muzyką Jerzego Petersburskiego w wykonaniu Stanisławy Nowickiej – prawdziwej polskiej „Królowej Tanga”. Na lata 30. XX wieku przypadł największy rozkwit tego gatunku w Polsce, którego więzy z krajem pochodzenia uległy stopniowemu rozluźnieniu. Erę tę zapoczątkował utwór Jerzego Petersburskiego „Tango Milonga”, który zyskał wielką międzynarodową popularność. W gronie ważnych wykonawców polskiego tanga należy również umieścić Stefana Witasa, Mieczysława Fogga, Alberta Harrisa czy Janusza Popławskiego. 


Kameralnie – opera / operetka / musical vol. 1

Sala Prób CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Marta Ustyniak-Babińska - sopran 
Hanna Herasymova-Liakhovych – fortepian
Karolina Smolarek-Szynal - prowadzenie
 

W programie:

przeboje muzyki operetkowej i musicalowej.

 

OPIS KONCERTU

Program wydarzenia obejmuje najwybitniejsze dzieła muzyki operowej, operetkowej i musicalowej.  W tętniący feerią dźwięków świat wprowadzi nas Marta Ustyniak-Babińska – sopranistka, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Do jej największych sukcesów należą III miejsce na VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Złote Głosy Mazowsza i wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej 2012. Podczas koncertu wysłuchamy najpiękniejszych arii ze słynnych operetek, a słuchacze z pewnością docenią lekką, nieco żartobliwą i pełną wdzięku melodię tych dzieł. Nie zabraknie również arii z najbardziej znanych oper, do dziś poruszających nowe pokolenia melomanów subtelnym połączeniem muzyki i akcji dramatycznej. Wieczór wzbogacą piosenki z przebojowych musicali, które w przeszłości zawojowały sceny teatrów na całym Broadwayu. 


Wieczorne kontrasty - barok, klasyka, impresjonizm

Sala Mieszczańska Ratusza

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Bartłomiej Fraś – skrzypce
Julianna Vinci – wiolonczela
Małgorzata Lisecka - prowadzenie
 

W programie:

F. Benda - Sonata g-moll L3.89
I. Pleyel - Duety na skrzypce i wiolonczelę H. 501-502
J. M. Leclair - Sonata D-dur op.9 nr 3
Z. Kodaly - Sonata na skrzypce i wiolonczelę
C. Debussy – Światło księżyca z suity Bergamasque

 

OPIS KONCERTU

Wydarzenie z pewnością docenią wszyscy entuzjaści europejskiej muzyki poważnej. Wieczór stanie się bowiem nie tylko niepowtarzalną okazją do zgłębienia istoty doskonałej sonaty, ale również fascynującą wyprawą do ojczyzn jej wybitnych twórców. Koncert otworzy muzyka Franza Františka Bendy – czeskiego muzyka, czołowego reprezentanta niemieckiej szkoły skrzypcowej. Następnie wysłuchamy Duetów na skrzypce i wiolonczelę, których autorem jest francuski kompozytor Ignacy Pleyel, autor o dorobku silnie zakorzenionym w tradycji klasycznej. Później zachwyt publiczności, dzięki oryginalnym rozwiązaniom melodycznym i zmienności rytmu, wzbudzi sonata skrzypcowa Leclaira, którego twórczość jest osadzona w muzyce barokowej. Szczególną atmosferę wydarzenia dopełnią niepokojące brzmienia obecne w węgierskiej muzyce Zoltána Kodálya, a wędrówkę po muzycznej mapie kontynentu zwieńczy kultowe Światło księżyca Claude’a Debussy’ego – wybitny manifest impresjonizmu. 


Wieczór azjatycki

Sala Koncertowa CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Soyung Yu (Korea Płd.) - sopran
Dabyeot Youth Winds Orchestra (Korea Płd.)
Jeon Gae Jun (Korea Płd.) - dyrygent
Małgorzata Lisecka - prowadzenie

W programie:

Fanfare of Korea - Jacob de Haan
Arirang - Arr. Lee Munseok
Spring in my hometown - Hong Nan-pa
The Impossible Dream – Mitch Leigh 
Band of Brothers - Michael Kamen
Heja in den Bergen
Jasper – Daisuke Shimizu
The Lion King – Arr. John Higgins
Takarajima - Hirotaka Izumi
Abba gold – Arr. Ron Sebregts
God Save the queen – Arr. Carlos Marques
Concerto D‘amore - Jacob de Haan

 

OPIS KONCERTU

Gwiazdą wieczoru będzie Młodzieżowa Orkiestra Dęta Dabyeot, grupa muzyczna z Hamyang w Korei Południowej. Nazwa zespołu, „dabyeot”, w języku koreańskim oznacza w wolnym tłumaczeniu „miejsce skąpane w ciepłym słońcu”. Orkiestra powstała w 2005 roku dzięki dobrowolnej inicjatywie młodych ludzi: uczniów szkół podstawowych, średnich i studentów. Przełomowym wydarzeniem dla grupy okazało się zaproszenie do uczestnictwa w festiwalu JIWEF 2009 w Jeju Art Center. Występ ten otworzył zespołowi drzwi do udziału w wielu znaczących wydarzeniach zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Obecnie grupa liczy około 80 członków, a jej główną misję stanowi promocja i wspomaganie rozwoju orkiestr dętych na całym świecie. Orkiestra wykona dla publiczności m.in. utwory znanych japońskich kompozytorów takich jak: Toda Akira, Satoshi Yagisawa, Toshio Mashima i Daisuke Shimizu, a instrumenty dęte w rękach uzdolnionych muzyków z pewnością zaproszą uczestników na fascynujące spotkanie z kulturą Dalekiego Wschodu. 


Kameralnie – opera / operetka / musical vol. 2

Sala Prób CKK Jordanki 

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Jan Cieplik – bas 
Hanna Herasymova-Liakhovych – fortepian
Karolina Smolarek-Szynal - prowadzenie

W programie:

S. Moniuszko - Ten zegar stary z opery Straszny dwór 
J. Stein - Gdybym był bogaczem z musicalu Skrzypek na dachu
S. Moniuszko - Kum i kuma
R. Rodgers - W pewien piękny wieczór z musicalu Południowy pacyfik
S. Moniuszko - Dziad i baba
R. Strauss - Ich trage meine minne
R. Schumann - Im wunderschönen monat mai
A. Laurents - Somewhere z musicalu West side story
F. Schubert - Fahrt zum Hades
J. S. Bach - Aria Hat man nicht mit seinen kindern
W. A. Mozart - Aria Notte e giorno faticar z opery Don Giovanni 
G. Rossiniego - Aria La calunnia z opery Cyrulik sewilski
G. Pucciniego- Aria Vecchia zimarra z opery Cyganeria 

 

OPIS KONCERTU

Koncert ten to dla publiczności gwarancja wysłuchania wielu dzieł z najwybitniejszych oper europejskich twórców i najsłynniejszych musicali na całym Broadwayu. Wyjątkowe wrażenia zapewni twórczość S. Moniuszki: przepełniony wybitnie polskim kolorytem brzmieniowym utwór Ten zegar stary i dwie nawiązujące do wiejskich tradycji piosenki. W dziele Gdybym był bogaczem sięgniemy do marzeń o sławie i wielkim bogactwie, przeniesiemy się także na idylliczną wyspę Bora Bora w utworze W pewien piękny wieczór. Poświęcimy również chwilę uwagi wielkiej klasyce R. Straussa i spróbujemy zgłębić romantyczną wrażliwość R. Schumanna. Znajdziemy się w samym centrum tragicznej miłości Romea i Julii – ale na ulicach Nowego Jorku – w utworze Somewhere West Side Story. Dzięki prekursorskiej muzyce Schuberta staniemy przed bramami samego Hadesu. Nie  zabraknie również arii z opery Don Giovanii Mozarta, uważanej przez ekspertów za największe osiągnięcie w dziejach opery. Aria z opery Cyganeria pozostawi  wspomnieniu słuchaczy barwny świat paryskiej bohemy.


Wieczór polski – ostatnie lata Chopina

Sala Kameralna CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpi:

Grzegorz Niemczuk – fortepian 

W programie:

F. Chopin:
Nokturny op. 55 nr 1 f-moll, nr 2 Es-dur
Mazurki op. 56 nr 1 H-dur, nr 2 C-dur, nr 3 c-moll
Berceuse op. 57 
Mazurki op. 59 nr 1 a-moll, nr 2 As-dur, nr 3 fis-moll
Barkarola Fis-dur op. 60 

Polonez-Fantazja As-dur op. 61
Nokturny op. 62 nr 1 H-dur, nr 2 E-dur 
Mazurki op. 63 nr 1 H-dur, nr 2 f-moll, nr 3 cis-moll 
Walce op. 64 nr 1 Des-dur, nr 2 cis-moll, nr 3 As-dur 
2 ostatnie mazurki: g-moll, f-moll 

 

OPIS KONCERTU

Grzegorz Niemczuk należy do grona najambitniejszych propagatorów muzyki klasycznej, a jego wyjątkowej misji przyświeca chęć przybliżenia twórczości najwybitniejszych kompozytorów nie tylko wytrawnym melomanom, ale również osobom, które na co dzień nie interesują się tą formą artystycznego wyrazu. Niemczuk szczególnie upodobał sobie dziedzictwo Fryderyka Chopina i to właśnie do ostatnich lat twórczości tego wielkiego narodowego kompozytora zabierze Państwa nadchodzącego wieczoru. W repertuarze znajdą się utwory Chopina pochodzące z późnego okresu jego działalności: usłyszymy poruszające i liryczne nokturny, zjawiskowe walce, nastrojową kołysankę, namiętną, nawiązującą do pieśni weneckich gondolierów barkarolę, poloneza będącego prawdziwym testamentem muzyka oraz 11 mazurków – to właśnie ten gatunek kompozytor upodobał sobie w ostatnich latach życia. Niemczuk przybliży publiczności historię końcowego okresu życia Chopina również w pozamuzyczny sposób, prezentując jego korespondencję. Wierzymy, że wieńczące wieczór ostatnie, nieukończone dzieło kompozytora, Mazurek f-moll, pozostawi słuchaczy w nastroju głębokiej zadumy nad istotą muzycznego geniuszu. 


Słowiański kunszt i azjatycka precyzja

Sala Wielka Dworu Artusa

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

46. koncert Piano Cantabile

Wystąpią:

Piano Cantabile (Korea Płd.):
Hyejung Choi – fortepian
Danbe Park – fortepian
Suyeon Park – fortepian
Hyesoo Jeon – fortepian
Soojung Shin – fortepian
Chaeyoon Lee – fortepian
Gyuri Cho – fortepian
Meejee Lee – fortepian
Youngsun Lee – fortepian
Urszula Urzędowska - prowadzenie

W programie:

A. Dvořák – Tańce słowiańskie op. 72 nr 2, 6
A. Dvořák – Tańce słowiańskie op. 46 nr 1, 2, 3, 8
J. Brahms – Tańce węgierskie nr 1, 2, 3, 4, 5, 6

 

OPIS KONCERTU

Muzyczne spotkanie z koreańskimi artystami zostanie poświęcone twórczości A. Dvořáka, której wybitnie czeskie, ludowe brzmienia słuchacze odkryją za pośrednictwem wybranych Tańców słowiańskich i Tańców węgierskich. To właśnie Tańce słowiańskie uczyniły z nieznanego, zaściankowego kompozytora prawdziwego artystę przynoszącego swojej ojczyźnie dumę i rozgłos. Dzieła Dvořáka, sprawnie nawiązujące do powszechnie znanych i lubianych czeskich oraz słowackich motywów tanecznych, są pełne niepowtarzalnego, narodowego kolorytu osiągniętego m.in. dzięki umiejętnym, przyjemnym dla ucha powtórzeniom. Po uzyskaniu wielkiej aprobaty publiczności muzyk zadecydował o przeniesieniu swoich Tańców – pierwotnie przeznaczonych na fortepian – do wykonania na wielką orkiestrę. Ważne źródło inspiracji stanowiły dla artysty Tańce węgierskie J. Brahmsa, a istotną część tych utworów Dvořák zaaranżował później na orkiestrę. Brahms w Tańcach węgierskich dokonał syntezy popularnych węgierskich motywów ludowych z indywidualnym kunsztem, tworząc wielkie dzieła. Największe uznanie zdobył Taniec węgierski nr 5 – utwór pełny radosnego nastroju i subtelnej egzotyki.


Wieczór koreański – głosy wybitnych

Sala koncertowa CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

47. koncert Piano Cantabile

Wystąpią:

Piano Cantabile (Korea Płd.)
Hyejung Choi – fortepian
Danbe Park – fortepian
Suyeon Park – fortepian
Hyesoo Jeon – fortepian
Soojung Shin – fortepian
Chaeyoon Lee – fortepian
Gyuri Cho – fortepian
Meejee Lee – fortepian
Youngsun Lee – fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent
Urszula Urzędowska - prowadzenie

W programie:

W. A. Mozart – 17 Koncert fortepianowy G-dur KV 453
J. S. Bach – Koncert c-moll na dwa fortepiany BWV 1060
C. Saint-Saëns – Karnawał zwierząt
W. A. Mozart – 10 Koncert na dwa fortepiany Es-dur KV 365

 

OPIS KONCERTU

Nadchodzącego wieczoru koreańscy soliści zasiądą przy dwóch fortepianach, by wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pod kierunkiem Dainiusa Pavilionisa zabrać Państwa w podróż do twórczości najwybitniejszych europejskich kompozytorów. W repertuarze znajdzie się 17 Koncert fortepianowy G-dur KV 453 W. A. Mozarta, który w pamięci potomnych stanie się wzorcem doskonałego klasycznego koncertu solowego. Intymność i subtelna poetyczność koncertu, stworzonego dla swojej uczennicy, Barbary Ployer, z pewnością zwróci uwagę słuchaczy. W programie nie zabraknie również Koncertu c-moll na dwa fortepiany BWV 1060 J. S. Bacha – wielkiego artysty epoki baroku wzbudzającego powszechny zachwyt swoim „absolutnym brzmieniem”. Bach przyczynił się do zwiększenia znaczenia fortepianu, powierzając mu głos solowy w niektórych koncertach. Następnie usłyszymy Karnawał zwierząt: niezwykle barwny i żywy utwór będący wspaniałą realizacją fantazji zoologicznej. Wieczór zamknie 10 Koncert na 2 fortepiany Es-dur KV 365 Mozarta skupiający w sobie atmosferę wesołego, swobodnego współzawodnictwa. 


Muzyka i kino

Sala koncertowa CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Katarzyna Dondalska - sopran
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent 
Magdalena Miśka-Jackowska – prowadzenie

W programie:

Tribute to John Williams
Mancini Waltzes
Tribute to Mancini
Le Jazz Hot
Mission: Impossible
Ben Hur
Pieśń Heleny
Go West
Themes from 007
Marilyn Medley
Pirates of the Carribean
As Time Goes By
World of Warcraft
I could have danced all night

 

OPIS KONCERTU

Muzyka stanowi istotny element każdej produkcji filmowej aspirującej do ścisłej czołówki najwybitniejszych dzieł wielkiego ekranu. Koncert poświęcimy przede wszystkim wielokrotnie nagradzanym twórcom muzyki filmowej i utworom, które raz na zawsze zmieniły oblicze kina. Poświadczą to z pewnością kompozycje Johna Williamsa i Henry’ego Manciniego – wybitnych, wielokrotnie nagradzanych reprezentantów współczesnego przemysłu filmowego. W repertuarze znajdą się utwory z największych blockbusterów i musicali: usłyszymy m.in. słynną piosenkę Le Jazz Hot! z produkcji Victor/Victoria i znane motywy z filmów Mission: Impossible, Ben Hur, Piraci z Karaibów i World of Warcraft. Niewątpliwą gwiazdą wieczoru będzie Katarzyna Dondalska – polska sopranistka koloraturowa, którą sama Barbara Bonney, wielka śpiewaczka operowa, nazwała „Ósmym Cudem Świata”. Wierzymy, że połączenie przebojów muzyki filmowej z wielkim talentem muzyków uczyni nadchodzący wieczór pełnym splendoru widowiskiem. 


Kopernik – gramy Vabank!

Pomnik Kopernika / Wstęp wolny

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpi:

Orkiestra Vabank WOAK

W programie:

muzyka rozrywkowa, filmowa i pieśni patriotyczne 

 

OPIS KONCERTU

Nadchodzące wydarzenie, które odbędzie się na świeżym powietrzu, pod pomnikiem Mikołaja Kopernika, z pewnością ożywi muzyczne serce Starego Miasta. W programie koncertu znajdą się kultowe dzieła muzyki rozrywkowej oraz pieśni patriotyczne oraz muzyczne niespodzianki. Utwory te przypomni zgromadzonej publiczności lokalna Orkiestra Vabank WOAK. Orkiestra Vabank  gra razem od 8 lat, a od kwietnia br. jest zespołem Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury. Zespół swój wizerunek sceniczny dopasowuje do inscenizacji swoich koncertów, oraz realizuje nowatorskie, nieszablonowe i zaskakujące  projekty Obecnie muzycy pracują pod kierunkiem Waldemara Urbańskiego W obowiązkowym repertuarze zespołu znajdują się marsze, tematy z operetek i ponadczasowe przeboje muzyki rozrywkowej, filmowej i jazzowej.


Medytacje impresjonistyczne

Kościół św. Szczepana / Wstęp wolny

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Gosia Marciniak – wibrafon, instrumenty perkusyjne
Kuba Marciniak – saksofon

W programie:

Muzyka inspirowana twórczością kompozytorów, takich jak: M. Ravel, E. Satie, A. Roussel, M. Ravel, C. Debussy.

 

OPIS KONCERTU

Medytacje impresjonistyczne poprowadzą dla Państwa Małgorzata i Kuba Marciniakowie – małżeństwo, które połączyło nie tylko romantyczne uczucie, ale również wielka miłość do muzyki. Jest to fascynujący duet utalentowanych artystów tworzących własne kompozycje silnie czerpiące z wszechstronnych wpływów muzyki poważnej, jazzu i muzyki ludowej. Para najchętniej sięga po saksofon i wibrafon, ale chętnie eksperymentuje również z innymi znamienitymi członkami rodziny instrumentów – głównie perkusyjnych. Medytacje impresjonistyczne stanowią najnowszy projekt małżeństwa zainaugurowany na XXII Międzynarodowym Festiwalu „Muzyka w Katedrze” w Kołobrzegu w 2022 roku. Program koncertu składa się z autorskich utworów muzyków nawiązujących do twórczości najwybitniejszych francuskich impresjonistów takich jak: M. Ravel, C. Debussy, A. Roussel. Para artystów inspirując się wielkimi dziełami przeszłości, jednocześnie śmiało patrzy w przyszłość, czego efektem są nieszablonowe utwory przekraczające sztywne granice poszczególnych gatunków. 


Europejskie zbliżenia – klasyka i saksofony

Sala Prób CKK Jordanki 

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Hanna Herasymova-Liakhovych – fortepian
Maria Pińska - saksofon sopranowy
Martyna Waszak - saksofon altowy
Paweł Trawczyński - saksofon tenorowy
Dawid Kameduła - saksofon barytonowy
Weronika Kudrej - prowadzenie

W programie: 

R. Binge – Koncert na saksofon altowy
J.S. Bach - Sonata g-moll na flet BWV 1020 (trans. na saksofon sopranowy)
P. Iturrialde - Pequena Czarda
W.A. Mozart - Serenada G-dur KV 525, cz. I Allegro 
J. Cosma - Autumn Leves
A. Piazzolla - Libertango

 

OPIS KONCERTU

Nadchodzący koncert stanowi doskonałe połączenie wybitnych dzieł muzyki europejskiej, zróżnicowanych gatunkowo, pochodzących z często bardzo odmiennych okresów historycznych, z wdzięcznym brzmieniem saksofonu. Koncert otworzy R. Binge, brytyjski kompozytor i ważny przedstawiciel gatunku lekkiej muzyki, którego twórczość jest interesującą syntezą liryzmu i wirtuozerii. Następnie usłyszymy sonatę Bacha, wspaniałe dzieło późnobarokowej muzyki kameralnej. Pojawi się również dzieło P. Czarda – hiszpańskiego saksofonisty – będące małym wirtuozowskim utworem solowym w stylu klasycznym. W repertuarze znajdą się także utwory, które artyści zagrają w kwartecie saksofonowym. Pojawi się pogodna serenada Mozarta, ciekawie kontrastująca z pełnymi cierpień, ostatnimi latami muzyka. Następnie usłyszymy dzieło Autumn Leaves, jeden z najbardziej reprezentatywnych i powszechnie znanych przebojów muzyki jazzowej. Wieczór zwieńczy Libertango, wspaniały symbol przejścia autora od klasycznego tanga do tanga nuevo – łączącego muzykę poważną i jazz. 


Z podziemi do gwiazd Holywood

Sala Koncertowa CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Piotr Sałajczyk – fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Adam Wesołowski – dyrygent

W programie:

E. Morricone – Misja 
H. Mancini – Moon river 
H. Zimmer - Pearl Harbor 
H. Zimmer - Gladiator 
Vangelis – Conquest of paradise 
W. Kilar – Sól ziemi czarnej 
A. Wesołowski – Silver Concerto 
J. Horner – Titanic 
A. Piazzolla – Libertango 
J. Williams – Lista Schindlera 
A. Wesołowski – Sinfonia industrialna

 

OPIS KONCERTU

Koncert potwierdzi renomę muzyki filmowej stanowiącej bardzo istotny element każdego uznanego dzieła srebrnego ekranu. W repertuarze znajdą się wielokrotnie nagradzane i żywo funkcjonujące w społecznej świadomości kompozycje. Wydarzenie przebiegnie pod batutą Adama Wesołowskiego – znanego współczesnego kompozytora. Wydarzenie uświetni również Piotr Sałajczyk – polski pianista klasyczny słynący z prawykonań najnowszej muzyki poważnej. Koncert otworzy wybitna, powstała na skutek wielkiego natchnienia, jakby nadludzka muzyka Morriconego z filmu Misja. Pojawi się kultowe Moon River Manciniego, wielokrotnie nagradzana muzyka Zimmera, pełna oryginalnych brzmień kompozycja Vangelisa oraz rodzimy utwór Kilara przenoszący odbiorców wprost do sugestywnej wizji Górnego Śląska. Wieczór wzbogacą dzieła samego Wesołowskiego, głównie utwór Silver Concerto, który kontrastowymi melodiami i poprzez wykorzystanie autentycznych dźwięków i obrazów zaprezentuje wyobraźni słuchaczy wnętrze Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Nie zabraknie  muzyki z najbardziej kultowych dzieł, m.in. z filmów Titanic i Lista Schindlera. Wydarzenie urozmaici ponadto jazzowe Libertango Piazzolli. Koncert zwieńczy Sinfonia industrialna, wspaniałe połączenie tradycji i innowacji. 


Europejski zew – noc i poranek

Sala Prób CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Kinga Kulbashna - skrzypce
Aleksandra Nowak – wiolonczela 
Hanna Herasymova-Liakhovych – fortepian
Weronika Kudrej – prowadzenie

W programie: 

J. S. Bach – Aria na strunie G z suity orkiestrowej D-dur BWV 1068
W. A. Mozart – Serenada Eine kleine nachtmusik na orkiestrę smyczkową G-dur nr 13 KV 525)
J. Pachelbel – Kanon D-dur op. 37
C. Saint-Saëns – Łabędź z fantazji zoologicznej Karnawał zwierząt 
E. Grieg – PoranekW grocie króla gór z I Suity Peer Gynt op. 46
L. Boccherini - Menuet A-dur z Kwintetu smyczkowego E-dur op. 13 nr 5
F. Chopin – Walc As-dur op. 69, Nokturn f-moll op. 55, Mazurek nr 13 a-moll op. 17 nr 4, Mazurek nr 5 B-dur op. 7 nr 1

 

OPIS KONCERTU

Koncert rozpocznie przepiękna, przepełniona emocjonalnością i refleksyjną zadumą Aria na strunie G Bacha, której nazwa wywodzi się od sposobu wykonania tego dzieła na najniższej strunie skrzypiec. Po raz kolejny wysłuchamy również Serenady Eine kleine nacht musik Mozarta – ta „Mała nocna muzyka” otworzy słuchaczom bramę do tajemnicy geniuszu kompozytora. Później pojawi się barokowy Kanon D-dur Pachelbela, którego cechą charakterystyczną jest stopniowo narastające napięcie uzyskane dzięki zastosowaniu coraz drobniejszych wartości rytmicznych.  Usłyszymy również Łabędzia – najbardziej unikalną kompozycję ze wszystkich fantazji zoologicznych w Karnawale zwierząt Sainta-Saënsa. Następnie przejdziemy do norweskiego Peer Gynt osadzonego w atmosferze skandynawskich legend i baśni – w repertuarze znajdą się pogodny Poranek i wybuchowa, pełna napięcia część W grocie króla gór. Nie zabraknie także słynnego Menueta Boccheriniego, muzyka uważanego za twórcę kwartetu smyczkowego. Wieczór zamkną narodowe brzmienia muzyki chopinowskiej. 


Waldemar Malicki Show – wieczór niespodzianek

Sala Koncertowa CKK Jordanki

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kujawy + Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II"

Wystąpią:

Waldemar Malicki - fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Bernard Chmielarz - dyrygent

 

OPIS KONCERTU

Przed nami ostatni koncert festiwalu. Na osłodę nieuchronnie zbliżającego się zakończenia tej pasjonującej podróży przez życie i twórczość najwybitniejszych muzyków wszechczasów pragniemy przypomnieć, że muzyka ostatecznie przekracza wszelkie granice czasu i miejsca. Repertuar finałowego spotkania pozostanie tajemnicą, którą zgromadzonej publiczności przybliży gwiazda wieczoru, Waldemar Malicki – znany polski pianista i satyryk. Malicki jest członkiem-założycielem kwintetu grającego głównie tanga A. Piazzolli, znanym z występów na wielu festiwalach, doskonale łączącym elegancję i dowcip w swojej artystycznej działalności. Nadchodzącego wieczoru muzyk wystąpi z samodzielnie przygotowanym programem i poprowadzi wydarzenie, zapraszając publiczność do wspólnej artystycznej wojaży. Wierzymy, że wspaniała energia towarzysząca wydarzeniu sprawi, że muzyka festiwalu pozostanie ze wszystkimi melomanami na znacznie dłużej.