Bilety
Kasa czynna jest w czwartki i piątki w godzinach 13:00-19:00 oraz  na godzinę przed każdym koncertem w miejscu, w którym będzie się on odbywał. Zachęcamy do zakupu biletów online.
Banner front

Program

Program festiwalu

Akordeon X2

Szczegóły

Miejsce: Rynek Staromiejski
Wystąpią:
Magdalena Miszewska-Zasadna - akordeon, prowadzenie
Kamil Szafrański - akordeon

W programie:
A. Dvořák- Humoreska
M. Rodriguez - La cumparsita
E. Morricone - Temat z filmu Misja
A. Piazzolla - Adios nonino
A. Piazzolla - Ave maria
G. Gershwin - Summertime
A. Piazzolla - Oblivion
A. Piazzolla - Tango cygańskie
C. Gardel - Por una cabeza
H. Giraud - Pod niebem Paryża
mel. macedońska - Jovano, jovanke

Astor Piazzolla (1921-1992) – wirtuoz bandoneonu i mistrz tanga. Jego nazwisko to dzisiaj synonim tanga przeobrażonego, połączonego z elementami jazzu i muzyki klasycznej – tanga nuevo, które zamiast bytować w tawernach swoje miejsce odnalazło w salach koncertowych. Bandoneon zaś to instrument, który powstał w Niemczech w XIX w. Któż by dzisiaj pomyślał, że grano na nim na pogrzebach, gdyż jako instrument przenośny często zastępował organy. Na jego charakterystycznym rzewnym brzmieniu bazuje dziś tango. Potężniejszym wizerunkowo i brzmieniowo bratem bandoneonu jest akordeon i to właśnie na nim (a właściwie na dwóch akordeonach) zabrzmią wszystkie kompozycje wieczoru; Piazzolli: Adios nonino, Ave Maria, Tango cygańskie i słynne Oblivion. Tango w klasycznej odsłonie reprezentować będzie La Cumparsita, kompozycja napisana w 1919 roku przez 22-letniego Urugwajczyka Gerardo Matosa Rodrigueza (1897-1948).  
O ileż uboższy jest film pozbawiony muzyki wiemy wszyscy. Muzyka ścieżkę filmową prowadzi i dopełnia, a niekiedy staje się ważniejsza od słowa i obrazu. Uruchamiając inny zmysł, tłumaczy akcję w sposób pozawerbalny i pozawizyjny. Muzyka Ennio Morricone (1928-2020) współtworząca film Misja pozostaje jedną z najlepszych partytur muzyki filmowej. Jednym z najpiękniejszych momentów filmu Joffé’a jest scena pierwszego kontaktu ojca Gabriela z Indianami Guarani. Misjonarz przybywa do nich uzbrojony w najskuteczniejszą broń jaką dysponował zakon Jezuitów ‒ w muzykę. Temat stworzony przez Morricone otwiera nie tylko nowe przestrzenie w sercach Indian, ale pozostaje już na zawsze w pamięci  kinomanów, słuchaczy i wielbicieli  twórczości włoskiego mistrza muzyki filmowej. Innymi emblematami muzyki filmowej, które zabrzmią są: ogniste tango Pour una Cabeza Carlosa Gardena (1890-1935) wykorzystane m.in. w takich obrazach filmowych jak Lista Schindlera i Zapach kobiety oraz nieśmiertelny hymn o miłości, ubrany w formę piosenki francuskiej Pod niebem Paryża Huberta Girauda (1920-2016), spopularyzowanej przez Édith Piaf oraz Yves’a Montanda. 
George Gershwin (1898-1937) inspirował się muzyką afroamerykańską, wprowadzał elementy jazzu do muzyki symfonicznej, uwielbiał muzyczne eksperymenty, za które zresztą był często krytykowany. Kwintesencję wyżej wymienionych cech stanowi opera Porgy and Bess i nieśmiertelny z niej temat Summertime.  
Program muzyki tanecznej i filmowej uzupełnią: Humoreska Antonína Dvořáka  (1841-1904) oraz melodia tradycyjnej macedońskiej  pieśni o zakazanej miłości Jovano, jovanke

dr Aneta Derkowska

Klasyczna Lista Przebojów

Szczegóły

Miejsce: Sala koncertowa CKK Jordanki/ bilety: 40 zł (KUP BILET)

Wystąpią: 
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis – dyrygent
Gabriela Ułanowska - prowadzenie

Program:
A. Vivaldi  - Cztery pory roku, cz. III Burza 
J. S. Bach - Aria na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 
J. S. Bach - Badinerie z II Suity orkiestrowej h-moll BWV 1067 
W. A. Mozart - Uwertura do opery Wesele Figara 
W. A. Mozart - Serenada G-dur nr 13 KV 525 Eine Kleine Nachtmusik  
W. A. Mozart - Symfonia nr 40 g-moll KV 550, cz. I 
L. van Beethoven - V Symfonia c-moll op. 67, cz. I 
J. Brahms - Taniec węgierski nr 1 g-moll
J. Brahms - Taniec węgierski nr 5 fis-moll 
E. Grieg - I Suita Peer Gynt op. 46, cz. I Poranek 
G. Bizet - Uwertura do opery Carmen 
G. Bizet -  Habanera z opery Carmen 
A. Dvořák - Humoreska nr Ges-dur op. 101 
A. Dvořák - IX Symfonia e-moll op. 95 Z Nowego Świata, cz. I
J. Strauss - Polka Grzmoty i błyskawice 
W. Kilar - Walc z filmu Trędowata 

Podczas tego wieczoru zabrzmią niekwestionowane hity tzw. muzyki klasycznej. O uwerturze do Wesela Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756-1791) Sławomir Pietras pisał: „Już pierwsze takty uwertury do tej popularnej opery Mozarta jasno mówią, że czeka nas przednia zabawa. Później, przez cztery akty, muzyka pulsuje niczym najlepszy francuski szampan, a komediowe sytuacje zmieniają się jak w kalejdoskopie. Nie bez racji mówi się, że akcja toczy się tutaj niczym żywe srebro, a komediowa intryga biegnie bardzo naturalnie”. Aż chce się patrzeć, słuchać, klaskać, kochać.  Innym mozartowskim majstersztykiem jest Symfonia g-moll KV 550, pozbawiona trąbek i kotłów nawet przez moment nie kojarzy się z dworskim stylem galant, którego cechą charakterystyczną jest lekkość, delikatność ornamentacji, brak kontrastów dynamicznych i równowaga formalna. W XIX wieku określano tę symfonię jako „szloch spod koronkowej chusteczki”. To miano wskazywało na opozycję wobec spazmów płaczu, typowych dla romantyzmu. Określenie „szloch” wskazuje co prawda na pogłębienie ekspresji, jednak każe zwrócić również uwagę na formę, która w tym przypadku jest pełna powabu i proporcji. Jakże odmienna w charakterze jest mozartowska Serenada G-dur nr 13 KV 525 Eine Kleine Nachtmusik. Tę Małą nocną muzykę rozpoczyna  powszechnie znany, radosny temat oparty na trójdźwięku G-dur. O Menuecie z tej Serenady Alfred Einstein napisał słowa, które można odnieść do całego utworu: „Arcymistrzowstwo w możliwie najmniejszych ramach”. 
Przeboje barokowe, które zabrzmią podczas omawianego wieczoru reprezentować będą:  koncert z cyklu Cztery pory roku (Lato, cz. III Burza) Antonia Vivaldiego (1678-1741) umieszczony w zbiorze pt.: Il cimento dell’armonia e dell’inventione (Spór między harmonią a wyobraźnią) oraz Aria na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 Jana Sebastiana Bacha (1685-1750). 
Listę szlagierów doby muzycznego romantyzmu otwiera sercem romantyk – Ludwig van Beethoven (1770-1827) z I częścią V Symfonii c-moll op. 67, a kontynuują ją: Johannes Brahms (1833-1897) z Tańcami węgierskimi (nr 1 g-moll i nr 5 fis-moll). W programie nie może zabraknąć operowych przebojów, które wyszły spod ręki francuskiego werysty George’a Bizeta (1838-1875). Habanera to muzyczny portret Carmen, a zarazem streszczenie całej opery. Cechuje ją jednolity, obsesyjny puls zamknięty w tonacji D-dur. Zaledwie trzy akordy tworzą architektoniczne ramy tej muzycznej perełki. Bizetowskie tematy porywają siłą i bezpośredniością wyrazu. W słynnej Uwerturze do opery Carmen kompozytor wprowadza trzy tematy ilustrujące: corridę, marsz torreadora i przeznaczenie. Także w tym miejscu partytury spotykają się feeryczna dekoracyjność i mroczna dramaturgia. 
Listę arcydzielnych  hitów uzupełnią: I Suita Peer Gynt op. 46 (cz. I Poranek) Edwarda Griega (1843-1907), Humoreska Ges-dur op. 101 i I część IX Symfonii e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka (1841-1904), Polka „Grzmoty i błyskawice” Johannesa Straussa (1825-1899) oraz Walc Wojciecha Kilara (1932-2013) z filmu Trędowata.  

dr Aneta Derkowska

 

Złota Era Hollywood

Szczegóły

Miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki/ bilety: 50 zł (KUP BILET)

Wystąpią:
Luna Voices - wokal
Adam Jarzmik - fortepian
Marcin Jahr - perkusja
Mariusz Bogdanowicz - gitara basowa
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Filip Torres - dyrygent

Program:
W programie utwory Charliego Chaplina, Poli Negri, Marleny Dietrich, Freda Astaire’a, Rity Hayworth, Carmen Miranda, Marylin Monroe, Julie Andrews, Audrey Hepburn.

Byłby  w stanie uwieść je wszystkie: Polę Negri, Marlenę Dietrich, Ritę Hayworth, Carmen Mirandę, Marilyn Monroe, Julie Andrews i Audrey Hepburn ‒ Charlie Chaplin (1899-1977) ‒ cud światowego kina, jeden z największych aktorów wszechczasów. Kochał wino, kobiety i śpiew. Znamy go przede wszystkim z dokonań na niwie dziesiątej muzy, ale zapominamy, że był człowiekiem wielu talentów i stworzył muzykę do większości swoich filmów.
Tym razem fantazję można trzymać na wodzy ‒ Pola Negri (1896-1987) rzeczywiście miała romans z Chaplinem, wielbił ją nawet Hitler. Ta gwiazda filmów niemych miała jednak przynajmniej jeden wielki kompleks – niski głos, postrzegany jako mało kobiecy, który uniemożliwił jej zrobienie kariery w filmach udźwiękowionych. Patrząc i słuchając Marleny Dietrich (1901-1992) nie mamy wątpliwości, że „diabeł jest kobietą” (ten film ze swoim udziałem ceniła najbardziej). Zmysłowa charyzmatyczna, tajemnicza – tymi przymiotami i oczywiście nogami wartymi milion dolarów nadrabiała niedostatki głosowe. Po sukcesie Błękitnego Anioła wyjechała do Mekki amerykańskiego filmu i wtedy jej kariera rozpędziła się niczym szanghajski pociąg Maglev.
Rita Hayworth (1918-1987) – inna gwiazda złotej ery Hollywood i femme fatale, w której płynęła gorąca hiszpańska krew, kochała taniec i śpiew, choć w swoich filmach nigdy nie śpiewała.
Brazylijska seksbomba – Carmen Miranda (1909-1955) zagrała w czternastu hollywoodzkich produkcjach, ale prawdziwą karierę zapewniła jej działalność na niwie piosenki (sprzedała ponad dziesięć milionów płyt na całym świecie).
Marilyn Monroe (1926-1962) – wielbicielka Abrahama Lincolna i mol książkowy. Piękna, zmysłowa i wszechstronnie uzdolniona w głębi serca była głęboko nieszczęśliwa. Frenetyczna, magnetyczna – uwodziła nie tylko doskonałym ciałem, lecz także i nietuzinkowym głosem.
Julie Andrews (ur. 1935) – nieśmiertelna Mary Poppins z powodzeniem występowała w  broadwayowskich musicalach. W 1997 roku z powodu nieudanej operacji krtani straciła swój wyjątkowy, czterooktawowy głos.  
Audrey Hepburn (ur. 1929) – czarująca i kokieteryjna, uważała siebie za brzydkie kaczątko. Chociaż zdobyła dwa Oskary za Rzymskie wakacje i za Śniadanie u Tiffany’ego zawsze powtarzała, że „Hollywood nie jest całym jej światem”.
Fred Astaire (1899-1987) był „najpopularniejszym aktorem wśród tancerzy i najlepszym tancerzem wśród aktorów XX wieku”, entuzjastą golfa i wielbicielem koni wyścigowych. Ten „nieśmiały chłopak z sąsiedztwa” stał się prawdziwą legendą. Podobną sławę zyskały piosenki filmowe w wykonaniu wyżej wymienionych gwiazd.

Dajmy się zatem uwieść niedyskretnemu urokowi Hollywood w piosence. 

dr Aneta Derkowska 

Recital organowy z prelekcją

Szczegóły

Miejsce: Kościół św. Jakuba

Wystąpi:
Dawid Wesołowski - organy

Program:
F. A. Guilmant - Sonata nr 4 d-moll op. 61
L. Boëlmann - Suita gotycka
A. Wierzbicki - Preludium 
Ch. H. Rinck - Variations on God Save the King

Spotkanie przy wejściu bocznym Kościoła - godz. 11:00 - prelekcja, ok. godz. 11:40 - recital

Félix Alexandre Guilmant (1837-1911) – organista-wirtuoz, świetny pedagog, słynął z kongenialnej sztuki improwizacji, ceniony zwłaszcza za interpretacje muzyki Jana Sebastiana Bacha swoją działalnością ożywił nurt organowej muzyki dawnej. Spopularyzował formę recitalu organowego, a dzięki typowo francuskiej wrażliwości  na barwę rozwinął sztukę operowania rejestrami organowymi uzyskując prawdziwie symfoniczne brzmienie. Szczególna wrażliwość na kolorystyczne walory brzmieniowe znajduje wyraz w jego ośmiu sonatach organowych. Twórczość organowa i wirtuozeria Guilmanta przyczyniły się do rozwoju francuskiej szkoły organowej w XIX i XX wieku. 
Innym reprezentantem francuskiego neoromantyzmu w dziedzinie muzyki organowej jest Léon Boëllmann (1862-1897). Jego czteroczęściowa Suita gotycka op. 25 skomponowana dwa lata przed przedwczesną śmiercią cechuje się śmiałą  harmoniką i kontrastami zwłaszcza w zakresie tempa i dynamiki. W pamięć w sposób szczególny zapada część III ‒ liryczna Modlitwa (oryg. Prière à Notre-Dame). 
Prawie krajan Antoni Wierzbicki (1914-1994) niemal przez pięćdziesiąt lat działał na stanowisku organisty bazyliki katedralnej Wniebowzięcia NMP we Włocławku. Gruntownie wykształcony w Salezjańskiej Szkole Organistowskiej w Przemyślu pozostawił po sobie prawdziwy skarbiec muzyki organowej, a w nim liczne zbiory preludiów na organy. 
Z kolei Johann Christian Heinrich Rinck (1770-1846) ‒ najstarszy z goszczących na Festiwalu kompozytorów był organistą, kantorem i nauczycielem w szkole muzycznej w Darmstadcie. Pisał głównie utwory fortepianowe i organowe, jego spuścizna kompozytorska jest obecnie własnością Yale University.  

dr Aneta Derkowska

Wieczór Kameralny Wieniawski / Szymanowski / Bacewicz

Szczegóły

Miejsce: Sala Kameralna CKK Jordanki/bilety: 20 zł (KUP BILET)

Koncert w ramach 26. Międzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura"

Wystąpią: 
Aleksandra Kuls - skrzypce 
Marcin Koziak - fortepian 
Aneta Derkowska - prowadzenie

Program:
H. Wieniawski - Polonez A-dur op. 21
H. Wieniawski - Pieśń Polska g-moll op. 12 nr 2
H. Wieniawski - Obertas op. 19 nr 1
A. Zarzycki - Romans E-dur op. 16
K. Szymanowski - Mity op. 30
G. Bacewicz - Witraż
G. Bacewicz - IV Sonata na skrzypce i fortepian
 


Zespół Aleksandra Kuls i Marcin Koziak jest laureatem III nagrody II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego, finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Wieniawski, Szymanowski, Bacewicz ‒ na mapie muzyki polskiej XIX i XX wieku to nazwiska ważkie, także dlatego, że istotne dla stworzenia korpusu bogatej literatury skrzypcowej. Polonez A-dur op. 21 Henryka Wieniawskiego (1835-1880) jest dziełem wirtuozowskim. Kompozytor wykorzystał w nim efektowne środki techniki skrzypcowej. Ale jak na utwór z późnego okresu twórczości przystało wyrazowość zdominowała w nim wirtuozerię. W programie koncertu zagoszczą także inne miniatury Wieniawskiego: Pieśń Polska g-moll op. 12 nr 2 oraz Obertas op. 19 nr 1
W młodzieńczym dorobku Grażyny Bacewicz (1909-1969) najistotniejszą rolę grają utwory instrumentalne napisane w stylu modnego ówcześnie neoklasycyzmu, żywiącego się powrotem do muzycznej przeszłości zarówno w zakresie form, stylów jak i używanych technik kompozytorskich. Bacewiczówna była również znakomitą skrzypaczką dlatego posiadała doskonałe wyczucie swojego instrumentu. Nie dziwią więc zachwyty innych działających w tym czasie kompozytorów nad jej miniaturami skrzypcowymi i innymi utworami przeznaczonymi na ukochany przez Bacewiczównę instrument. Witold Lutosławski wspominał jej pierwszy koncert kompozytorski  w Konserwatorium Warszawskim w 1934 roku takimi słowami: „Szczególnie jednak zachwyciła mnie wówczas przedziwnej piękności miniatura zatytułowana Witraż, utkana z brzmień barwnych i delikatnych jak skrzydła motyla”. IV Sonata na skrzypce i fortepian  zadedykowana przez Grażynę Bacewicz bratu Kiejstutowi jest dziełem głęboko natchnionym i idiomatycznym. Nad nią także zachwytów nie było końca, recenzenci pisali: „kompozytorka ma inwencję melodyczna wysokiego lotu przy zróżnicowanym stylu ekspresji (…), Scherzo osiągnęło poziom najlepszych prób w tym rodzaju, które się ukazały w literaturze skrzypcowej (…), IV Sonata jest obszernym dziełem pod względem struktury, bezkompromisowym w używaniu dysonansów, pełnym wewnętrznego ruchu, które dowodzi prawdziwego, pełnego żywotności kompozytora”. 
Karol Szymanowski (1882-1937) nie był skrzypkiem jak Wieniawski i Bacewicz, ale potrafił słuchać wskazówek Pawła Kochańskiego, który odsłaniał przed nim tajniki techniki skrzypcowej. W ten sposób powstało m.in. arcydzieło – słynny tryptyk Mity op. 30, w którym kompozytor dał się uwieść tematyce antycznej i aurze brzmieniowej wykreowanej przez muzyczny impresjonizm. Szymanowski o tym utworze miał powiedzieć: „My z Pawełkiem stworzyliśmy w Mitach i Koncercie nowy styl, nowy wyraz gry skrzypcowej, rzecz pod tym względem zupełnie epokową”. Cóż skromność nie była mocną stroną  autora Harnasiów, ale w tym przypadku brak skromności jest w pełni uzasadniony. 
Arcyciekawy i wymagający program tego wieczoru dopełni Romans E-dur op. 16 Aleksandra Zarzyckiego (1834-1895). 

dr Aneta Derkowska

Recital organowy z prelekcją

Szczegóły

Miejsce: Kościół św. Ducha

 

Wystąpi: 
Dawid Wesołowski - organy

Program: 
T. A. Volckmar - Sonata nr 4 g-moll
F. A. Guilmant - Sonata nr 4 d-moll op. 61
A. Wierzbicki - Preludium 
Ch. H. Rinck - Variations on God Save the King 
D. Buxtehude - Ciacona c-moll BuxWV159

Azjatycka Perfekcja #1 / Wieczór Kameralny

Szczegóły

Miejsce: Sala Wielka Dworu Artusa / bilety: 30 zł

Concert of the Winners of the CMS - Artlab Competition

Wystąpią:

Yoon Seo Hee - fortepian
L. van Beethoven - Sonata fortepianowa nr 23 f-moll, Appassionata op. 57, cz. I
Kim Ye Eun - fortepian
A. Ginastera - Tańce argentyńskie op. 2
Kim Yoonji - sopran
W. A. Mozart - Vado! Ma dove?
G. Bizet - Habanera z opery Carmen
Lim Chungman - tenor
W. A. Mozart - Per pietà, non ricercate KV420
G. F. Haendel - Every valley shall be exalted z oratorium Mesjasz
Song Eun Min - fortepian
L.van Beethoven - Sonata fortepianowa nr 2 A-dur op. 2 nr 2, cz. IV
Han Naeun - fortepian
J. Brahms - Wariacje na temat Paganiniego op. 35
Hye Mi Kim - fortepian
R. Schumann - Karnawał op. 9
Ko Yoojin - fortepian
F. Chopin - Etiuda op. 25 nr 5
Kim Do Kyeong - fortepian
E. Grieg - Sonata fortepianowa e-moll op. 7 cz. I
Kim Kang Hyun - fortepian
S. Prokofiev - III Sonata fortepianowa op. 28
Kim Hee Yeol - fortepian
F. Schubert - Impromptus nr 3 op. 90 D.899
Bae So Young - fortepian
F. Chopin - Polonez nr 6 op. 53 Heroiczny
Kim Young Ok - fortepian
P. Czajkowski - Pory roku op. 37a Sierpień
Yang Jae Yeong - skrzypce
B. Bartok - Rumuńskie tańce ludowe BB 68, Sz. 56, nr 1, 4, 6 
Ahn Jungmin - fortepian
F. Chopin - Nokturn nr 13 c-moll op. 48 nr 1
Kim Chaeyeon - fortepian
F. Liszt - Parafraza koncertowa na temat z opery „Rigoletto“ G. Verdiego
Yoon Yejin - fortepian
F. Chopin - Sonata nr 3 h-moll op. 58, cz. I
Kim Geon Woo - fortepian
L. van Beethoven – Sonata fortepianowa nr 21 Waldsteinowska C-dur op. 53
Choi Seyeon - fortepian
F. Chopin - Scherzo nr 2 b-moll op. 31
Kim Ye Bin - fortepian
L. van Beethoven – Sonata fortepianowa nr 31 As-dur op. 110 
Ahn Tae Jun - fortepian
F. Chopin - Ballada nr 4 f-moll op. 52 
Kim Seo Yeon - skrzypce
W. A. Mozart - V Koncert skrzypcowy A-dur KV 219, cz. I
Oh Ryeong Kyeong - fortepian
F. Liszt / N. Paganini - Etiuda nr 6

 

 

TOSKorea    CMS

Kameralnie na skrzypce i wiolonczelę

Szczegóły

Miejsce: Kościół św. Szczepana

Wstęp: Wstęp wolny

Wystąpią: 
Bartłomiej Fraś - skrzypce
Julianna Vinci - wiolonczela
Gabriela Ułanowska - prowadzenie

W programie:
G. Ph. Telemann - Sonata g-moll na skrzypce i basso continuo TWV 41:g8
J. S. Bach - Sonata G-dur na skrzypce i basso continuo BWV 1019
L. van Beethoven - II Duet na skrzypce i wiolonczelę WoO 27
G. F. Handel/J. Halvorsen - Passacaglia
R. Gliere - Huit Moreceaux op. 39
M. Ravel - Sonata na skrzypce i wiolonczelę

Poetycki Chopin

Szczegóły

Miejsce: Sala Kameralna CKK Jordanki / bilety: 20 zł

Wystąpią:
Grzegorz Niemczuk - fortepian
Lucyna Żbikowska - poezja

Program: 
F. Chopin:
- Nokturn b-moll op. 9 nr 1
- Rondo c-moll op. 1
- 5 Mazurków op. 6
- Scherzo b-moll op. 31
- Tarantella As-dur op. 43
- Ballada g-moll op. 23
- Polonez As-dur op. 53

Fryderyk Chopin (1810-1849) był bez wątpienia poetą fortepianu. Od występów na wielkich estradach wolał granie salonowe, od fortepianów Erarda, dysponujących większym wolumenem brzmienia, bardziej cenił delikatniejsze i bardziej wyrafinowane brzmieniowo fortepiany Pleyela. Umiłował tylko jeden instrument i doprowadził do apogeum rozwój wirtuozowskiego stylu brillante – w jego wydaniu przeobrażonego i wyrazowo pogłębionego. Chopinowski Nokturn b-moll op. 9 nr 1 zawarty w wielkiej formie pieśni, jak pisał przepięknie Mieczysław Tomaszewski, „wychodzi z ciszy i do ciszy powraca”. W środkowej części utworu pobrzmiewają rytmy mazurka i motywy dawnej pieśni Chmiel. 
Scherzo b-moll op. 31 posiada rysy prawdziwie beethovenowskie, uznane za prawdziwe arcydzieło pobudzało wyobraźnię odbiorców, którzy licytowali się przytaczając słowa pełne zachwytu. Robert Schumann usłyszał w utworze rysy byroniczne. Frederickowi Niecksowi trio Scherza przywiodło na myśl pełne tęsknoty i przeczucia zamyślenie Giocondy (Leonarda da Vinci). Ferdynand Hoesick usłyszał „w tym ognistym poemacie akcenty demoniczne”. 
Mazurki Chopina nie reprezentują już formy muzyki użytkowej. Stanowią poetycką formę muzycznej wypowiedzi, łącząc przetworzone cechy ludowe z wyszukanym językiem harmonicznym. Począwszy od najwcześniejszych mazurków op. 6 Chopin stosował obficie w tych tańcach chromatykę, scalając ton słowiański o rodowodzie ludowym z modnym ówcześnie orientalizmem. 
W programie koncertowego wieczoru znajdzie się również Wielki Polonez As-dur, o którym Irena Poniatowska pisała: „arcydzieło gatunku, porywa swoją monumentalnością, patosem, dostojeństwem, wirtuozerią na usługach blasku i siły myśli przewodniej osiągającej w codzie apogeum”. 
Kulminację romantyczności w muzyce Chopina stanowią ballady będące efektem inspiracji balladami Mickiewicza. Pierwsza Ballada g-moll op. 23 została uznana przez Schumanna za najdzikszą za co w dużej mierze odpowiada tętniący frenetyczną energią finał naszpikowany pasażami i akordami. 
Ponadto w programie Rondo c-moll op. 1 i Tarantella As-dur op. 43. Pozostaje życzyć Państwu miłego czasu z anielską muzyką Chopina.  

dr Aneta Derkowska

Azjatycka perfekcja #2 / Wieczór symfoniczny

Szczegóły

Miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki / bilety: 30 zł (KUP BILET)

Wystąpią:
Soyung Yu - sopran
Kim Jongdoo - baryton
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Kim Jaeha - dyrygent

W programie:
G. Verdi -Uwertura do opery Moc Przeznaczenia
U. Giordano - Aria Nemico della Patria z opery Andrea Chenier
R. Stolz - Aria Graj na skrzypcach! z operetki Wenus w jedwabiu
F. Chopin - Wiosna nr 2 op.74 
R. Leoncavallo - Aria Si può?... Si può?... Signore! Signori! ... Un nido di memorie z opery Pajace
I. Kalman - Hej, o hej, nieś mnie, nieś! z operetki Księżniczka Czardasza
F. Lehar - Usta milczą, dusza śpiewa z operetki Wesoła wdówka
F. Mendelsshon - IV Symfonia A-dur op. 90 Włoska

TOS  Korea  CMS

Samotne wyspy serc

Szczegóły

Miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki / bilety: 30 zł (KUP BILET)

Wystąpią: 
Iza Połońska - wokal
Bogdan Hołownia - fortepian

W programie piosenki Bronisława Broka, Wojciecha Młynarskiego, czy Jeremiego Przybory, tj.: Jeszcze poczekajmy, Nie odchodź, Wszystko oprócz nas, Dla Ciebie jestem sobą, czy tytułową Samotne wyspy serc i wiele innych. Nie zabraknie także słowa o piosence i własnych refleksji artystów.

Hity z Opola i nie tylko

Szczegóły

Miejsce: Amfiteatr - Teatr Baj Pomorski / bilety: 30 zł  (KUP BILET)

 

Wystąpią: 
Zespół Infected w składzie: 
Kamila Sikorska – skrzypce, wokal
Marcel Maniewski – instrumenty klawiszowe, wokal 
Przemysław Wawrzyniak - gitary
Bartosz Suliński – instrumenty perkusyjne 
Piotr Redmerski – gitara basowa 
Paweł Trawczyński – saksofon tenorowy
Jakub Szynal – trąbka 

Karolina Smolarek-Szynal – prowadzenie

Program: piosenki z repertuaru A. Zauchy, Z. Wodeckiego, N. Kukulskiej, K. Krawczyka, E. Bem, M. Grechuty, zespołu Bajm, oraz własne zespołu Infected 

Wieczór Bałkańsko Klezmerski / Klezmafour Symfonicznie

Szczegóły

Miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki / bilety: 40 zł (KUP BILET)

 

Wystąpią:
Zespół Klezmafour
Andrzej Czapliński - skrzypce, wokal 
Wojciech Czapliński - klarnet 
Rafał Grząka - akordeon 
Gabriel Tomczuk - kontrabas 
Kamil Siciak - perkusja 
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Jarosław Praszczałek - dyrygent

W programie energetyczna mieszanka muzyki bałkańskiej i klezmerskiej.

Koncert pod patronatem Starosty Toruńskiego - Marka Olszewskiego

Herb

Hiszpański temeprament

Szczegóły

Miejsce: Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego / bilety: 30 zł (KUP BILET)

Wystapią:
zespół Quatuor Europa (Hiszpania) w składzie:
Cristian Ifrim - I skrzypce
Anna Radomska - II skrzypce
Fily Diakite  - altówka
Esperanza |Hernandez Muñoz – wiolonczela

Program:
E. Granados - Danza Española
I. Albeniz - Suita Hiszpańska: Asturias, Granada, Sevilla
G. F. Telemann - Suita Don Quijote
G. F. Telemann - Galop Rosinante i Sancho Pansa
G. F. Telemann - Odejscie Don Quijota
L. Boccherini - Fandango
Amparito la Roca - pasodoble
G. Bizet - Suita z opery Carmen: Habanera, Seguidilla, Marsz Torreadora
Uwertura z zarzueli hiszpańskiej
F. Chueca - Bateo
Propinas - Viva España 
Agua azucarilo y aguaradiente

Wieczór Polskich Przebojów

Szczegóły

Miejsce: Sala Koncertowa CKK Jordanki / bilety: 50 zł (KUP BILET)

ZAUCHA / WODECKI / PERFECT / KOMBI / ŁOBASZEWSKA / CIECHOWSKI

Wystąpią:
Jacek Kotlarski - wokal, prowadzenie koncertu
Patrycja Kotlarska - wokal 
Piotr Wrombel - fortepian, aranżacje orkiestrowe
Zbigniew Wrombel - kontrabas, gitara basowa
Sebastian Frankiewicz - perkusja
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Joanna Natalia Ślusarczyk - dyrygent

W programie:
Z. Wodecki - Izolda
Z. Wodecki - Walc Embarras
Z. Wodecki - Panny mego Dziadka
Perfect - Niepokonani
Perfect - Nie mogę Ci wiele dać
A. Zaucha - Bądź moim natchnieniem
A. Zaucha - W złotych kroplach deszczu
A. Zaucha - Myśmy sobie pisani
B. Mec - Jej portret
K. Prońko - Jesteś lekiem na całe zło
Kombii - Słodkiego miłego życia
G. Łobaszewska - Nad rzeką marzeń
G. Łobaszewska - Czas nas uczy pogody
G. Ciechowski - Nie pytaj o Polskę

BIG BAND SHOW SWING / FUNK / FUSION

Szczegóły

Miejsce: Sala Kameralna CKK Jordanki / bilety: 30 zł (KUP BILET)

 

Wystąpią:
Pohjantie Junior Big Band (Finlandia)

W programie standardy jazzowe (swingowe), Funk, Fusion